Baju Raya

Bismillah.

It was raining and not really live actively in the house. Bangun, tidur, bangun, tidur. Tak bagus. Banyak SMS masuk hari ni and I cannot be bothered to reply it. I thought it was a dream. Sorry everyone!

Ramadhan macam dah nak habis. Sedihlah pula. Alangkah indahnya jika dapat merasa Ramadhan lebih lama lagi. Hehe. Tapi, nanti tak nampaklah keistimewaan Ramadhan lagikan? Biarlah semua orang berebut nak buat amal banyak-banyak bulan Ramadhan ni. Nak masuk syurga bukan senang, betul tak? Hanya mereka yang sanggup berkorban saja yang akan dipilih. Insyaallah.

Dulukan, masa kecil-kecil, kanak-kanak, comel-comel lagi, setiap kali raya mesti mak buat baju baru. Saya rasa, time tu jelah dapat merasa baju kurung baru. Kira dalam setahun tu, jarang dapat baju baru. Baju kurung cuma time raya, selain baju kurung adalah juga tak lebih dari 10. Sebab tu baju kurung saya tak banyak. Kalau saya nampak baju orang banyak, saya mesti teruja. Saya terfikir waktu bila diorang beli baju banyak-banyak? Saya assume semua orang sama macam saya, setahun sekali je dapat pakai baju kurung baru. Biasalah, kecil-kecil manalah nak tahu. Lagi-lagi tak ada kakak dekat rumah ni.

Bila dah besar sikit, saya bertambah pelik bila orang tanya baju raya berapa pasang? Setahu saya kita raya sehari je, hari yang ada solat aidilfitri tu. Hehe. Pendek cerita, baju raya saya sepasang je. Hehe. Mak memang bekalkan sepasang je untuk saya ya, harap maklum. Biasa hari-hari seterusnya pakai baju lama, yang masih elok-elok dan cantik. Sebab mak cakap, raya ni kena pakai baju yang cantik-cantik, bukan koyak-koyak atau dah pudar ke. So, selagi ada baju yang elok dan cantik untuk dipakai, pakailah. Hari first je pakai baju baru.

Yang kelakar, saya ingat 2-3 pasang baju dia pakai dalam sehari je. Solat aidilfitri sepasang, balik tukar sepasang, malam lagi sepasang. Cukuplah 3 pasang. Dululah saya ingat macamtu. Apalah. Rupanya raya kita sebulan ya? Kadang-kadang tu lebih dari sebulan pun ada juga ya? Boleh saja.

Sampai ke hari ni, mak saya masih jahitkan baju untuk saya. Baju kurung saya jarang beli dah siap. Biasanya beli kain je. Pastu simpan. Ni pun ada lagi 2 kain tak buat lagi baju. Mak saya tanya bila nak buat. Saya cakap, 2 raya lagi. Haha. Mak saya gelak. 2 tahun lagi dah fesyen lain. Haha. Saya raya tak pernah ada fesyen pun, so macam tak hairan sangat kot kalau old-fashion ke. Baju raya tahun ni, kain orang bagi. Hehe. Kale merah hitam. Oklah not bad. Buat baju kurung biasa. Ingat nak buat jubah, malaslah. Jubah saya jarang pakai, jadi eloklah buat baju kurung je.

Cakap pasal baju raya, baru-baru ni saya ada order tudung 2 helai. Merah dan tekois. Saya ingat merah-hitam yang saya suka tu, rupanya merun-merah dan saya tak berapa berkenan. Jadi, saya nak offer dekat sini. Ada sesiapa nak beli tudung akel 2 tones bidang 60? Saya letak gambar.


Gambar ni saya ambil daripada website yang saya beli tu disini. Kale merah gelap. Tahu tak akel ni tudung apa? Tudung yang lembut dan quite sensitive tapi sangat selesa dan best untuk dipakai. Boleh pakai mesin, tapi elak pakai berus atau gosok-gosok pakai tangan, sebab dia boleh mencarikkan tudung. As I said before, it just sensitive but nice to wear. Saya ada tudung akel, kakak ipar saya bagi.

So, kalau anda berminat nak beli tudung ni, bolehlah komen dekat sini. Letakkan email anda, dan saya akan email nombor akaun. Harga saya beli RM24 dan saya jual RM23. Postage RM7 macam biasa. Kalau ada kawan-kawan berminat, silalah inform.

Terima kasih.


0 Shreks:

 
;