Kembara Aqsa

10 - 12 Jun 2010

Setiap kereta ada nombor sticker.



13 nombor bertuah?


Keluar dari perkarangan Masjid Jamek Segamat selepas kehadiran peserta disahkan.


Adik berlatih 3 buah nasyid Palestin untuk dipersembahkan.


Tiba di Sekolah Menengan Islam Al-Amin Kemaman.


Asrama puteri. Best!


Sarapan di tepi pantai yang indah.


Anak-anak teringin nak mandi pantai tapi dihalang! Kejap lagi nak gerak dah.


Masing-masing bersiap sedia untuk gerak ke Marang pula, cari challet!


Sharing by Usraz Hasanudin, President of Aqsa Syarif.


Latihan. Persembahan betul tak ambil.


Pewaris banad.

Pewaris dan aulad banin.


Peserta yang hadir.


Ahad. Bersama ustaz Zawawi yang tenang senantiasa.


Antara kehadiran. Akhawat ramai gila tapi tak apalah, letak ikhwah sahaja.


Lagi persembahan anak-anak. Mantap!


Penutup dan penyampaian cenderamata kepada setiap keluarga atau kereta.

Alhamdulillah. Semuanya berjalan dengan baik insyaallah dalam redha dan rahmat Allah swt. Sebenarnya ada aktiviti Jumaat tengahari iaitu mengedar risalah, tetapi tak ada gambar. Ada banyak moment yang tak terambil gambarnya. Rugi betul! Maklumlah, orang malas pegang kamera. Insyaallah. Di harap program macam ni di teruskan sebagai salah satu wasilah untuk membina semula ukhuwah yang terpisah setelah sekian lama kerana jarak, dan dalam masa yang sama kita mendidik hati dan jiwa kita secara praktikal detik-detik yang bakal kita lalui. Macam-macam orang, macam-macam ragam. Maka, sabarnya juga perlu tinggi.

19 buah kereta konvoi bukanlah satu kerja mudah. Apatah lagi perjalanan daripada Johor ke Terengganu adalah satu perjalanan yang jauh dan memenatkan. Bahkan ianya satu ujian sama ada kita pentingkan diri, atau kita sama-sama membantu sahabat-sahabat yang tertinggal di belakang. Suasana yang meriah membuahkan ikatan hati yang lebih utuh, insyaallah.

Tak dapat nak update sebab internet dirumah buat hal dekat 2 minggu. Sangat mengecewakan. Sekarang ni update di tempat kerja menggunakan internet yang agak slow, tapi sukur masih ada.

Alhamdulillah, dah selesai membaca Di Jalan Dakwah Aku Menikah, sangat menarik. Dalam proses menghabiskan Beberapa Studi Tentang Islam tulisan Sayid Qutb. Tetapi, disebabkan petang ni ada usrah, terpaksa habiskan beberapa bab Jalan Dakwah tulisan Mustafa Masyhur. Sekarang ni, tengah didik diri jadi ulat buku. Susah tetapi berbaloi-baloi. =)

Wallahualam.

0 Shreks:

 
;