Aku dan Masa

Masa, izinkan aku bicara sebentar.

Tidak, tiada masa untuk bicara.
Tiada masa untuk fikir.
Cukuplah soalkan dirimu.
Banyak lagi perihal lain.

Bagaimana bisa?

Solat sunatmu bagaimana?
Bacaan Al-Quranmu dimana?
Maathuratmu entah bila?
Tahajudmu kemana?
Usrahmu longlai benar.
Aku tidak sanggup
membenarkan waktu baziranmu.

Aku laksanakan.
Cuma kurang, tetapi masih!

Tidak cukup!
Jangan gunakan aku untuk ini.
Aku mahu dipenuhi dengan ibadah.

Bukankah bicaraku ini ibadah?
Andai saja bermanfaat.

Tidak, bicaramu sia!

Siapa kau berani menghukum!

Aku masa.
Aku juga makhluk.
Aku tidak perlu menghukum.
Aku biasa hidup tanpamu.
Tapi kamu, hilang arah tanpaku.

Berani.

Kerana kebenaran.
Maafkanku, aku yang tidak membenarkan kamu.
Aku juga yang memendekkan masamu.
Akulah yang menutup pintu-pintu lalai.
Supaya kamu, tidak perlu bicara.
Soal kamu lagi.

Insyaallah.
Sampai waktu, aku benarkan.
Aku izinkan kamu menggunakan aku.
Untuk dimanfaatkan disini.

Wallahualam.
(Jaulah ke Kuantan, Kuala Terengganu dan Kemaman esok. Doakan perjalanan kami selamat, Insyaallah)

0 Shreks:

 
;