BajuKU bajuMU

Salam.

Entri kali ini aku akan mulakan dengan satu ayat al-Quran yang bermaksud,

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil (tidak benar), kecuali dalam perdagangan yang berlaku atas dasar suka sama suka diantara kamu. Dan janganlah kamu membunuh dirimu. Sungguh Allah Maha Penyayang kepadamu. (4 : 29)

Alhamdulillah, tadi baru selesai mengukur semula baju-baju Daily dan melabelkan setiap baju. Ada 12 helai semuanya. Kenapa ukur? Aku baru perasan tadi ada baju yang ditulis saiz XL tapi macam besar dari saiz biasa. Disebabkan aku takut saiznya berbeza-beza, maka aku ukur balik semua dengan terperinci.



Salah satu baju juga ada sikit problem. Ada kotor sikit, tapi aku tak pasti kotor tu sejak bila. Sayang betul. Tapi aku jual juga tanpa mengambil sedikitpun untung. Kalau ada yang nak beli, belilah. Kalau tak ada, tak apa. Mungkin aku sendiri yang akan beli sama ada aku sendiri yang pakai (sebab baju tu kawaii!), atau aku bagi dekat salah seorang adik usrah yang berbadan kecil, sebab saiz baju tu agak kecil.

Sejak pulang dari Mersing badan aku sakit-sakit, lenguh-lenguh, letih juga. Mata rasa macam tak larat nak buka, pedihpun ada. Mujur lagi semangat untuk ke usrah masih wujud, masih kekal dalam diri. Alhamdulillah, semuanya di atas kehendak Allah, dan Dia jugalah yang berkuasa memberi kekuatan ini.

Muhasabah di Mersing: Mersing hari itu, tidak sama dengan Mersing tahun lepas. Kali ini lebih kental, lebih zuhud, lebih mencabar, lebih banyak dugaan, lebih payah dari susah, dan sangat menguji tahap sabar. Walaupun aku bukan peserta, cukuplah ia juga mampu menguji kesabaran aku melayan hidup yang serba kekurangan disana. Subhanallah, subhanallah. Aku bersyukur dengan nikmat pengalaman yang tidak terhingga.

Esok malam ada usrah, tetapi masih belum menyediakan bahan untuk usrah. Lupa! Insyaallah, esok boleh di usahakan sebelum maghrib menjengah.

Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepada-Nya, dan berjihadlah (berjuanglah) di jalan-Nya agar kamu beruntung. (5 : 35)

Alhamdulillah. Dan inilah wasilah yang aku pilih.

0 Shreks:

 
;