You Are Special

Saya tidak tahu sama ada mereka yang tiada kakak, turut merasa seperti saya atau tidak.


Saya sangat bahagia apabila melihat adik-adik bulatan gembira saya sangat rapat. Masing-masing saling dokong-mendokong menampakkan kekuatan lebih utuh dalam jiwa mereka. Biarpun saya tidak lagi menjadi tempat mereka mengadu kasih, sekurang-kurangnya saya tahu mereka ada kisahkan masalah sesama mereka. Saya bersyukur atas itu.

Saat rabitah saya lafazkan setiap hari, pastinya muncul wajah-wajah ini yang saya cukup kasih dan sayang. Saya tidak lupa pada adik-adik saya yang telah bersama saya sekian lama, saya masih ingat wajah mereka dan jiwa mereka pastinya dalam rabitah saya setiap masa. *sebak*

Saya mungkin tidak seromantik dan seramah kakak-kakak yang lain. Apatah lagi mengulam rindu, kasih dan sayang setiap masa. Saya kekok, tetapi saya masih belajar. Err.. mungkin penangan anak perempuan sorang yang kononnya berjiwa kental? Jadah.

Saya seorang yang sukar bercerita, sukar meluahkan rasa, bahkan sukar membuka bicara lebih-lebih lagi ia menyentuh soal peribadi saya. SANGAT SUSAH saya nak berkongsi. Jika anda pernah mendengar kisah hidup saya personally, anda sangat bertuah kerana mungkin anda satu dalam seribu.

Jujurnya, saya tidak suka sifat ini, sifat yang susah nak bercerita masalah pada kawan-kawan, sahabat-sahabat, akhawat-akhawat. Kalau ikut hati, saya mahu semburkan apa yang terbuku dalam hati, tetapi ada sesuatu yang menghalang. Saya rasa seolah-olah masalah saya tak besar mana kalau nak dibandingkan masalah ummat yang sepatutnya perlu diutamakan, jadi kenapa saya nak sibuk-sibukkan dengan masalah peribadi, ini semua masalah kecil. Saya tak pasti masalah hidup saya pernah memberi kesan atau tidak kepada kerja dakwah saya, saya tak pasti.

Em.. kadang-kadang ada kot.

Tetapi, sebenarnya saya ada je tempat yang saya luahkan. Semuanya kakak-kakak, yang lebih tua dari saya. Ya, ianya jadi sukar sebab saya tak jumpa akhawat yang lebih tua dari saya yang boleh saya ceritakan. Murobbi saya dari dulu sampai sekarang, makcik-makcik yang dah berkeluarga. Saya risau jika masalah saya diceritakan, diorang lagilah banyak masalah lain. Jadi, saya rasa macam tak sesuai.


Dulu, saya selalu cerita masalah saya pada kak Z. Dialah pendengar setia saya waktu senang dan susah. Saya sangat sayang dekat dia sebab saya rasa dialah pembakar semangat saya dan selalu bagi nasihat pada saya. Dia selalu bagi dorongan pada saya dan dia hadiahkan saya teddy bear yang sangat comel. Bila saya balik Malaysia, kami lost contact. Jarang-jarang je dapat berhubung. Sedih jugalah. Saya rasa lost sangat tempat nak bercerita. Sekarang dia dah kahwin, barakallah.

Saya ada juga kenal lagi sorang kakak, kak I. Kakak ni saya tak pernah jumpa, tapi memang sangat best cerita everything dengan dia. Dia kelakar, and she can speak in many languages. Belajar sendiri kot. Amazing tak? Saya rasa dia bukan akhawat, tetapi saya yakin dia seorang yang masih menjaga auratnya dan ibadahnya sebab dia selalu cerita dekat saya pasal agama, pengalaman dia. Insyaallah. Sejak bila entah, saya lama tak nampak dia online dekat YM (mungkin saya yang jarang online. haha.)

Saya kenal lagi sorang kakak, kak S. Dia sangat sweet gila. Dia layan saya memang macam adik sendiri and call me sayang. Haha. Lembut sangat orangnya dan sangat happening. Kadang-kadang dia call saya, kami bergayut lama-lama, just nak melepaskan rindu. Saya turun Melaka dan dia bawa saya jalan-jalan dekat sana. Saya jumpa mak dia, saya duduk rumah dia. Saya happy gila dengan dia sebab dia layan saya baik sangat. Kiranya dia jadi tempat saya bercerita macam-macam benda, dia suka melayan saya.

Last sekali kak M. Mungkin dia sajalah satu-satunya kakak yang saya cerita everything especially masalah rumahtangga saya. Haha. Saya dah berumahtangga rupanya? Tak adalah, masalah dalam rumah contohnya. Dia saja yang faham kenapa saya tak boleh balik malam-malam even saya keluar tujuan yang baik. Dia sajalah yang tahu kenapa saya kadang-kadang susah nak keluar rumah. She knows everything, almost everything pasal dalam rumah ni. Dan dialah tempat saya merujuk kalau saya perlukan pendapat pasal gerak kerja saya. Biasanya dia akan rujuk husband dia. Saya sayang sangat dia. Tapi, dia dah pindah KL. Dulu masa awal-awal dia dekat KL saya selalu mesej dia. Tapi sekarang, saya rasa dia sibuk sangat jadi saya pun segan nak cerita banyak masalah saya. Sebab dia pernah kata nak call saya, tapi lama sangat dia tak call pun. Masa tulah saya rasa dia sangat sibuk, mungkin dah tiba masanya saya kurang bercerita dekat dia.

Itulah insan-insan yang pernah hadir dalam hidup saya yang selalu mendengar celoteh saya hari-hari. Mungkin pernah merasa kesedihan saya tatkala mengharung badai melanda. (ewah!). Oklah, semua tu maybe tinggal kenangan and let it be that way. Saya tak tahu lepasni saya akan cerita dekat siapa. Buat masa ni, saya cerita dalam doa saya je, doa sebelum tidur. Haha. Saya harap Allah dengar bahasa hati saya yang jarang saya suarakan.

Dan Allah yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua kekayaan yang berada dibumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh Dia Maha Perkasa Mahabijaksana. [8:63]

Tapi, kalau anda sahabat atau adik-adik saya, tidaklah bermakna saya tak cerita rahsia saya pada anda. Saya ada cerita, tetapi kebanyakannya kita share pasal progress bulatan gembira kita, ataupun macamana gerak kerja dekat tempat masing-masing, mungkin in dept about adik-adik kita, kadang-kadang we shared about masalah yang ada dekat adik-adik ni, well things like that we need to share. Betul tak? Saya tak rasa saya banyak cerita personal life saya dekat siapa-siapakan? Maybe ada tapi sikit-sikit je gitu. Its not as easy as A B C.

Err.. adik saya jadi model semasa on the way pulang dari berjaulah. 

Maafkan khilaf saya. Apa yang penting, bersyukurlah dengan siapa kita berkawan. Mungkin merekalah sahabat kita waktu susah dan senang, jadi carilah mereka ketika susah dan ketika senang. Err.. carilah saya ketika susah dan senang juga. Saya tahu saya bukan kawan yang baik, even not a good murobbi YET, tetapi saya yakin anda dan saya, kita semua sedang cuba jadi yang terbaik dalam apa keadaan sekalipun. =)

Yes, once you know me, you became a very special person in my life. I won't deny. I love you so much, lillahita'ala.

Wassalam.

0 Shreks:

 
;