Sepikah Aku?

Salam.

Banyak sebab rupanya kenapa kita gembira. Cuma kadang-kadang kita tak perasan yang kita sedang gembira. Apakah kegembiraan kita lebih banyak dari kesedihan?

Hati kita berbunga-bunga bila orang kata kita ni muda. Dan tak percaya, rupanya dah berpangkat kakak! Mungkin ada yang tak percaya dah BOLEH kahwin. Hehe. Tetapi, ada je kata kita ni dah tua gila. Buat apa duduk di UiTM lagi. Ada apa dengan umur? Hanya nombor semata. Hehe.

Hari ini aku duduk dengan sepi
Tanpa sepi, tiadalah rindu
Sepi menegur
Jumpakah pada rindu?
Aku bertanya, siapa rindu?
Atau, apakah rindu?
Barangkali, rindu siapa?

Pernah tak kita berkata-kata pada diri sendiri. Bermonolog tanpa sudah. Hanya terhenti apabila ditegur, apabila disapa, apabila barang tiba-tiba jatuh, atau barangkali pintu bilik diketuk orang. Dramatik. Tiba-tiba semua terhenti, PAUSE.

Kadang-kadang aku terfikir, kenapa kita ada masa untuk menyepi? Sedangkan, sepi itu hadir apabila kita bersendiri. Kenapa kita boleh bersendiri? Adakah disebabkan faktor bermasalah, atau melarikan diri dari masalah? Sepi.. kenapa ada cerita sepi?

Gembira dan sepi. Mampukah keduanya jalan seiring? Atau gembira perlu berjalan tanpa sepi, dan sepi perlu bergerak tanpa gembira. Jika keduanya sejalan, apakah yang mungkin akan berlaku? Sepi dan gembira.

Aku senyum ketika sepi. Aku termenung dalam gembira. Gembirakah aku? Sepikah aku?

Esok masih ada lagi, mari cuba untuk senyum walaupun tidak merasa gembira. Sekurang-kurangnya orang lain gembira melihat kita tersenyum. Bukankah kita sudah membuat amal hanya dengan sebuah senyuman? Apa yang penting, ikhlas dalam memberi, walaupun hati kita sepi. Walaupun hakikatnya kita punya perasaan kosong yang perlu diisi dengan kegembiraan, agar tiada lagi sepi bertandang.

Wallahualam.

0 Shreks:

 
;