Allah Mendidik

Pernah tak rasa,
"Ya Allah, anugerahkanlah seseorang yang boleh mendengar luahan hati ini. Seorang yang lebih kuat dari aku. seorang yang boleh bertahan dengan sikapku."

Biasanya, seorang daie mungkin akan terasa keadaan begini apabila dirinya seolah-olah bersendiri, sepi tanpa sesiapa. Perasaan tu sering diganggu oleh musuh-musuh kita.

Entah berapa kali aku bisikkan dalam hati. Macam kelakar, minta benda bukan-bukan. Hati memang nak benda lain, tapi bila berdoa, keluar benda lain. Hehe. Malu nak minta, sebab asyik minta je kan. Tapi kerja dakwah tak jalan-jalan juga.

Entah berapa kali juga, sayu je hati ni. Hehe. Tulah, bila kita dah biasa berada di biah yang soleh, semua orang baik-baik kita jumpa, hari-haripun boleh cakap pasal dakwah, boleh tanya keadaan iman, boleh bincang apa amalan seterusnya, seronokkan? Tetapi bila dicampak di tempat yang, adik-adikpun dalam proses nak melarikan diri, kena kejar, kena fikir dan plan strategi, kena pujuk hati sendiri, kena bimbing hati supaya cekal dan teguh, keadaan memang totally different.

Adik-adik mesti ada dapat mesej dan kata-kata semangat, semua tu sebenarnya nak pujuk diri sendiri yang lemah je. Korang semua kuat, tak perlukan pun kata-kata semangat tu, tapi sebab diri sendiri yang memerlukannya, jadi pujuklah dengan kata-kata sendiri. Hehe. Oklah tu, janji boleh bagi semangat pada diri.

Alhamdulillah sekurang-kurangnya ada seorang yang betul-betul faham. Maybe I can rely on her, bincang sama-sama. Tapi, biasalah adik-adik lagi. Bina hati, umi pesan kena bina hati. Insyaallah. Padukan hati kita ya, supaya kita lebih rasa kebersamaan dan kekuatan tu.

Malam ni nak turun masjid, saja nak jumpa dia =)

Ya Allah, aku pertaruhkan hidup dan matiku untuk-Mu. Aku pertaruhkan masa dan belajarku untuk agama-Mu. Aku pertaruhkan segala yang ada di atas muka bumi demi cinta-Mu. Aku yang memilih untuk berada di sini atas kehendak dan izin-Mu. Ya Allah, aku mohon kekuatan dari-Mu. Aku mohon bantuan dari-Mu. Aku mohon dipermudahkan segala ilmu yang masuk dan keluar dari lidahku. Ya Allah, ikhlaskan hati ini. Ya Allah, sucikan niat ini. Ya Allah, atas nama-Mu aku berlindung dari sifat-sifat mungkar dan keji. Engkau Maha Mendengar, Maha Mengasihani. Amin.

Setahun setengah? Masa begitu singkat. Makin hari semakin singkat. Tiada masa untuk memeluk tubuh dan berbaring lena di katil empuk! Ayuh!

Rijal engkau, tunggak perjuangan
Bersiaplah menuju medan!

0 Shreks:

 
;