Penimbang Dosa

Salam.

Just nak share dan kita fikir bersama.

Dalam bilik office aku, ada satu penimbang khas. Tak tahu siapa punya tapi memang sejak aku masuk memang ada. Kakak-kakak di pejabat tu, memang selalu menimbang berat. Kadang-kadang suka, kadang-kadang sedih. Ada yang berusaha untuk turunkan berat badan, sebab tu hari-hari kena timbang.


Alangkah indahnya, jika berat itu adalah dosa kita. Bahagianya jika kita tahu bahawa dosa kita semakin memberat saban hari. Dan setiap hari jugalah kita berusaha untuk turunkan berat dosa itu. Maka, kita berusaha untuk kurangkan membuat perkara-perkara yang dilarang Allah. Untuk menebus dosa-dosa itu, kita kena banyak membuat amalan yang disukai Allah. Perkara-perkara yang Allah suruh dan suka. Mestilah perkara-perkara yang baik. Betul tak?

Kita berharap sangat, bulan Ramadhan ni amalan dosa kita menyentuh angka 0, bahkan mungkin melepas negetif. Berharap sangat, sehingga penimbang berat tidak mampu lagi mengukur timbangan dosa yang saban hari semakin berkurang. Sesuai dengan amalan yang Rasulullah anjurkan di bulan Ramadhan tidak pernah ditinggalkan seperti bersedekah, menutup aurat, qiyam, mengaji al-Quran dan sebagainya. Mudahnya mendapat pahala di bulan Ramadhan ni.

Jadi, marilah sama-sama kita berusaha untuk menurunkan berat dosa kita. Takut juga kalau-kalau di bulan Ramadhan pun dosa kita lebih berat dari bulan-bulan yang lain nauzubillah. Moga hati kita sentiasa dipelihara oleh Allah SWT.

Ada banyak sangat benda fikir. Tapi mungkin malam ni tak ada niat untuk sharing detail apa yang dipeningkan. Apa yang penting, mengingati Allah selalu walau sibuk macamanapun kita dengan urusan dunia yang sementara ni. Oklah. So tired and restless.

Wallahualam.

0 Shreks:

 
;