Selamat Hari-hari

Dah lepas. Tapi, nak buat juga entri sempena Hari Guru, Hari Ibu, Hari Pekerja dan hari-hari.

Selamat hari guru diucapkan pada semua guru-guru yang pernah secara langsung atau tidak mengajar aku ataupun tak pernah mengajar pun, tetapi kalian tetap guru-guru kepada pelajar-pelajar di sekolah.

Cikgu-cikgu dari sekolah Madrasah Datuk Haji Abdul Kadir Hassan, Sekolah Kebangsaan Jelutong, Sekolah Kebangsaan Pintas Puding, Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Aminah, Sekolah Agama Parit Raja, Sekolah Agama Kampung Istana, Burleigh Community College, UiTM Segamat Johor.

Kakak-kakak Glasgow.


Kakak-kakak Leicester

Adik-adik di UK dulu. Venue tak ingat. Is it Manchaster?

Dan tak lupa juga kepada Murobbi yang pernah mendidik diri ini, Kak Amin Ali, Ummi Saodah dan Ustaz Narawi. Secara tak langsung, Ustaz Lokman dan Ustazah Azma pun banyak juga menegur itu dan ini dalam kelab. Dan tak lupa pada sahabat-sahabat yang selalu memberi sokongan dalam kehidupan dakwah dan tarbiyah daripada dulu sampai ke hari ini, sehingga terciptanya aku hari ini, Aisyah, Along, Iffah, Kak Ijul, kakak-kakak Leicester especially Kak Zue, Kak Tasha, Kak Ain, kakak-kakak Glasgow (tak ingat nama, tapi masa jumpa program first time, diorang baik sangat bagi support dan semangat. saya akan ingat dan terus ingat wajah-wajah itu. kita buat Ghulam guna snow depan rumah kitakan?), kakak-kakak Nottingham (and of them dah jadi kakak ipar aku), Kak Odah, Mia, Kak Mar, Kak Fifi, Jannah, MakCu.

Uhibbu usrati.

Murobbi, adik-beradik usrah, adik-adik usrah lain kakak, bekas adik-adik usrah.

KONSIS 2007 (ke PKN? lupa.)

Adik-beradik usrah: Asma', Jiha, Mas, Maryam, Shira.

Bekas adik-beradik usrah: Nur, Ida, Hajar, Tiqa, Una, Kak Odah, Mia, Kak Zar.

Adik-adik usrah: Putri, Paan, Yan, Aisha, Imah, Kak Yong, Pika, Dila, Husna, Huda.

Bekas adik-adik usrah: Hanin, Dayah, Ummul, Anna, Miza, Piah, Niza.

Adik-adik usrah lain kakak: Anis, Faz, Wana, Nab, Kak Imah, Dayah, Naimah, Yanti, Ryana, Sue, Asma', Farihin, Fariha.


Dan mereka yang tidak tersenarai. Ramai lagi sebenarnya. Daripada JB + UTM, adik-adik KMJ, di Loughborough, Manchaster, Sheffield, Birmingham, dan seterusnya, terlalu ramai. Walaupun mungkin kita hanya bersua dengan salam pertemuan dan perpisahan tetapi akhlak kalian, kata-kata kalian, barangkali tanpa disedari sebenarnya adalah pemangkin kepada kekuatan aku hari ini. Moga Allah memberi rahmat pada kalian.

Mereka di atas juga banyak mendidik diri ini. Mungkin secara langsung ataupun tidak. Sepanjang kita pernah tidur setilam dan sebantal, duduk sekerusi, daurah bersama, makan satu talam, kadang-kadang satu pinggan share, minum secawan. Enti dengar masalah ana, ana dengar masalah enti. Tiba-tiba rasa nak sharing, sambil-sambil baring sambil bercerita. Makan sama-sama, sambil luahkan apa yang terbuku. Fikir sama-sama masalah adik-adik usrah. Bahagikan tugas untuk bawa adik-adik. Minta tolong gantikan perjumpaan dengan adik-adik.

Sangat banyak nak di senaraikan dan sebenarnya semua itu adalah tarbiyah dan didikan yang Allah berikan pada kita melalui sahabat-sahabat terdekat. Subhanallah. Syukrulillah.


Dan yang paling hebat lagi jasa mereka mendidik aku sejak aku dilahirkan sehingga ke hari ini, mak dan abah tersayang. Jasa mereka tidak cukup dengan tulisan-tulisan yang sedikit dalam blog ni, bahkan jika disebut-sebutkan belum pasti semuanya tersebut kerana terlalu banyak, tak terhingga. Terima kasih mak. Terima kasih abah.

(Nak buka link new window, just right click and choose open new window, or open new tab)

Wallahualam.

2 Shreks:

aNdi.Hanin::حنين said...

salam...

akk paan dapat mane? :D

Kay J said...

haha. br baca komen.

paan kat uitm shah alam. asasi law.

 
;